حیوانات خانگی, سگ

سگ ها و انار!!! آیا می توانیم به سگ هایمان انار دهیم؟

سگ ها و انار

انار یک میوه قرمز پاییزی با خواستگاه مدیترانه‌ای می باشد. انار دارای میزان زیادی ویتامین C، ویتامین K، فولیک اسید، پتاسیم، آنتی اکسیدان و فیبر است. علی رغم اینکه انار میوه بسیار مفیدی برای انسان‌هاست اما در سگ‌ها چندان گزینه خوبی از بین میوه‌ها نمی باشد. اگرچه انار مانند انگور و کشمش برای سگ‌ها سمی نمی باشد اما می تواند خطراتی را برای آنها به همراه داشته باشد. در این مقاله به بررسی فواید و مضرات اجزای انار برای سگ‌ها می پردازیم و هر یک راه اختصار توضیح خواهیم داد.

پوست انار

فواید:

در یک مطالعه ذکر شده است عصاره پوست انار در بهبود فلور روده سگ‌ها موثر است و باعث هضم بهتر غذا می شود. اما این مطالعه فقط بر روی 6 سگ صورت گرفته و شاید تعمیم دادن آن به کل سگ‌ها قابل اعتماد نباشد.

مضرات:

انار دارای پوست سفتی است که بدلیل داشتن طعم گس بدون آنکه خوب جویده شود قورت داده می شود که می تواند باعث گیر کردن پوست انار در مری و ایجاد انسداد مری و ازوفاژیت شود.

درنتیجه حتما پوست انار را به طور کامل جدا کنید و سپس در اختیار سگتان بگذارید.

دانه انار

فواید:

انار بدلیل ترش مزه بودن دارای کالری کم و فاقد کلسترول و چربی اشباع شده است. به همین دلیل شاید گزینه خوبی برای تشویقی یا میان وعده‌های کم کالری باشد. همچنین بدلیل داشتن آب زیاد می تواند حیوان را از دهیدراتاسیون مصون نگه دارد مخصوصا اگر حیوان شما کم آب می خورد.

مضرات:

هر دانه انار شامل هسته ای است که دارای مقادیر نسبت زیادی تانن یا تانیک اسید است.

در صورت بروز مسمومیت حاد با تانن علائم درد شکم، اسهال و استفراغ بروز می کند ولی در صورت استفاده مکرر و مزمن، تانیک اسید باعث نکروز مرکز لبولی در کبد می شود همچنین برای متابولیسم نیاز به مقدار زیادی گروه‌های دهنده متیل دارد که در صورت مصرف بیش از حد آن ذخایر این گروه در بدن تخلیه می شود و باعث اختلالات کبدی مب شود.

علاوه برآن تانیک اسید باعث سفت و سخت شدن مخاط دستگاه گوارش می شود به دنبال آن جذب غذا از روده‌ها کاهش می یابد، گاستریت هموراژیک (التهاب معده خونریزی دهنده) و نکروز مخاط معده رخ می دهد. از دیگر عوارض آن می توان به آنمی و همولیز ناشی از Heinz body، کولیک، زردی و نفریت اشاره کرد.

از موارد ذکر شده می توان این گونه نتیجه گیری کرد که اگرچه  بطور کلی انار برای سگ‌ها سمی نیست اما فقط به میزان کم مجاز به خوردن انار هستند تا متحمل عوارض آن نشوند. اگر در نظر داریم به سگمان گاهی میوه بدهیم گزینه‌های بهتری وجود دارد که دارای فواید بیشتر و خطرات کمتر برای سگ‌ها هستند مانند سیب. (wexler, 2014)

منابع

کتاب encyclopedia of toxicology Philip Wexler 2014

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها