حیوانات خانگی, سگ

سگ ها و میوه ممنوعه، بلوط یک خوراکی ممنوعه برای سگ ها

سگ ها و بلوط

بلوط‌ها گیاهانی برگ‌ریز و همیشه‌سبز بوده و در سراسر نیمکره شمالی، در مناطق معتدل، سردسیر و مناطق گرمسیر در قاره آمریکا، اروپا، آسیا و شمال آفریقا، پراکندگی دارند. بیشترین تعداد گونه‌های بلوط، مربوط به آمریکای شمالی است. حدود ۵۰۰ گونه‌ی مختلف از درختان بلوط، شناسایی شده‌است و گونه‌های بسیاری از آن در ایران، بومی جنگل‌های رشته‌کوه زاگرس هستند. بلوط حاوی مقادیر زیادی نشاسته، پروتئین، قندهای مختلف مخصوصاً کوئرسیت، ماده‌ی روغنی، کلسیم فسفر، پتاسیم، ویتامین نیاسین و تانن است. بلوط به دلیل ظاهر بزرگش برای سگ‌ها جذابیت دارد به همین دلیل سگ‌ها بازی کردن با بلوط را دوست دارند. اما باید توجه داشت که این خوراکی جذاب چندان هم برای سگ‌ها مفید نیست و مشکلاتی را برای آن‌ها به همراه خواهد داشت. در این مقاله به خطرات خوردن بلوط برای سگ‌ها می پردازیم.

1.       سگ ها به دلیل آنکه توانایی هضم تانن را ندارند باعث شده است که بلوط برای آن‌ها یک ماده سمی به شمار ‌رود. بطوریکه در صورت بروز مسمومیت حاد با تانن علائم درد شکم، اسهال و استفراغ بروز می کند ولی در صورت استفاده مکرر و مزمن، تانیک اسید باعث نکروز مرکز لبولی در کبد می شود همچنین برای متابولیسم نیاز به مقدار زیادی گروه‌های دهنده متیل دارد که در صورت مصرف بیش از حد آن ذخایر این گروه در بدن تخلیه می شود و باعث اختلالات کبدی می شود. علاوه برآن تانیک اسید باعث سفت و سخت شدن مخاط دستگاه گوارش می شود به دنبال آن جذب غذا از روده‌ها کاهش می یابد، گاستریت هموراژیک (التهاب معده خونریزی دهنده) و نکروز مخاط معده رخ می دهد. از دیگر عوارض آن می توان به آنمی و همولیز ناشی از Heinz body، کولیک، زردی و نفریت اشاره کرد. در صورت اوردوز با تانن نارسایی کلیه و مرگ رخ خواهد داد. بیشترین میزان تانن در بلوط قرمز آمریکایی و بلوط انگلیسی وجود دارد.

2.      بلوط به دلیل داشتن پوستی سخت در صورت ناقص جویدن مانند تکه‌های تیز استخوان عمل می کند و باعث آسیب دیواره دستگاه گوارش می‌شود.

3.      بلوط می تواند باعث ایجاد یبوست شدید در سگ‌ها شود.

4.      در بلوط‌های نرسیده لارو بید‌ها و شپشک ‌ها می تواند وجود داشته باشد که خود می تواند برای سگ‌ها بیماری زا باشد.

5.      بلوط‌ها به دلیل داشتن مواد روغنی زیاد به راحتی خراب می شوند و کپک می زنند.

6.      تانن پس از متابولیزه شدن به گالیک اسید و پایروگالل تبدیل می شود. که این‌ها نیز می توانند برای بدن سمی باشند.

نتیجه گیری

سگ‌ها به دلیل عادت به خوردن موادی که روی زمین قرار دارند می توانند به راحتی می توانند دچار مسمومیت شوند. پس اگر تصمیم گرفتید با سگ خود به پیاده‌روی در جنگل‌های زاگرس بپردازید حتما حواستان به بلوط‌های افتاده روی زمین باشد. بهتر است به سگ‌ها آموزش داده شود تا از روی زمین چیزی نخورند تا مشکلات گوارشی و مسمومیت ناشی از آن‌ها کمتر بروز کند. (1)

منابع

Third edition of Encyclopedia of toxicology Elsevier , Philip Wexler 2014

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها