حیوانات خانگی, گربه

دهان گربه شما بوی بد می‌دهد؟ چگونه می‌توان از بروز آن جلوگیری کرد؟

گربه
در حالت عادی دهان گربه معمولا بوی کمی می‌دهد مخصوصا اگر تغذیه آن‌ها با ماهی باشد اما اگر بطور مداوم بوی بد از دهان گربه خود استشمام می‌کنید باید حتما علل زیر بررسی شود:

  1. بیماری های Periodontal یا اطراف دندانی

بیماری‌های اطراف دنادنی شایع‌ترین علت بوی بد دهان در گربه‌ها هستند. اما این بیمای چگونه بوجود می‌آید؟

اگر بهداشت دهان و دندان در گربه‌ها به خوبی رعایت نشود، پلاک‌های دندانی بوجود می‌آید. باکتری‌های مجود در پلاک به بافت نرم اطراف دندان از جمله لثه آسیب می‌رسانند و باعث بیماری Periodontal می‌شود. علاوه بر آن مواد معدنی می‌توانند بر روی این پلاک‌ها رسوب کنند و سنگ دندانی را بوجود آورند.

این بیماری با آسیب به دندان و لثه می‌تواند باعث درد شدید در حیوان، لق شدن و افتادن دندان‌ها و بوی بد دهان شود. اگر گربه شما نیز به چنین مشکلی دچار است بهتر است هر چه سریع‌تر برای جرم‌گیری اقدام نمایید.

راه پیشگیری از این بیماری چیست؟

از بچگی سعی کنید گربه‌های خود را به مسواک زدن عادت بدهید. برای این کار از خمیر دندان‌های مخصوص گربه استفاده کنید. سعی کنید خیلی آرام وارد عمل شوید ابتدا لب را بالا بدهید و سطح دندان‌ها را لمس کنید سپس به آرامی مسواک را وارد دهان کنید و به مسواک زدن ادامه دهید. تشویقی بعد از مسواک زدن را فراموش نکنید. این کار باعث تشویق او به این کار می‌شود.

گربه

  1. Lymphocytic Plasmacytic Stomatitis

این بیماری نوعی التهاب دهان است که در آن حیوان متحمل درد زیادی می‌شود، لثه های حیوان رنگ همبرگر خام می‌شود و دهان بوی بدی می‌گیرد. این بیماری می‌تواند در اثر بیماری‌هایی مثل کلسی‌ویروس، FeLV، FIV و بارتونلا بوجود آید.

اما راه درمان Lymphocytic Plasmacytic Stomatitis چیست؟

  • کشیدن تعدادی یا همه دندان‌ها
  • شستشو دهان

چگونه می‌توان از وقوع این بیماری پیشگیری کرد؟

بهترین کار واکسیناسیون علیه بیماری‌های مذکور است.

گربه

  1. سرطان دهان

تومور دهان به تنهایی بوی بد ایجاد نمی‌کند اما معمولا عفونت باکتریایی ثانویه بر آن سوار می‌شود و باعث ایجاد بوی بد دهان می‌شود.

برای درمان تومور دهان باید به روش جراحی تومور برداشته شود.

گربه

  1. بیماری کلیوی

در گربه‌های بالای 8 سال اگر دهانشان بوی ادرار بدهد باید به بیماری‌های کلیوی شک کرد. در صورتی که کلیه نارسا باشد اوره خون بالا می‌رود. اوره در دهان توسط باکتری‌های دهان به آمونیاک تبدیل می‌شود و بویی شبیه ادرار ایجاد می‌کند. با یک آزمایش خون می‌توان به بررسی عملکرد کلیه‌ها پرداخت و اقدامات لازم جهت کنترل بیماری انجام داد.

  1. دیابت

اگر دهان گربه شما بویی شبیه میوه گرفته است و علاوه بر آن علائمی چون افزایش اشتها، پرنوشی و پر ادراری مشاهده کردید می‌تواند ناشی از بیماری دیابت باشد.

گربه

باتوجه به موارد ذکر شده بوی بد دهان می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد که علت زمینه‌ای آن باید مشخص و درمان گردد. بدون مشخص شدن علت زمینه‌ای مسواک زدن فقط می‌تواند موقتا بوی بد را برطرف کند بدون آن که علت اصلی برطرف شود.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها