حیوانات خانگی, گربه

گربه ها و راه های جلوگیری از اسکرچ کردن وسایل توسط آنها

گربه

گربه‌ها چرا اسکرچ می کنند؟

اسکرچ یک رفتار طبیعی در گربه‌ها می باشد که به منظور تیز کردن چنگال‌ها است. علاوه بر آن گربه ها بیرون آوردن و داخل کردن منظم چنگال‌ها به حفظ قدرت این سیستم می پردازند و نوعی ورزش برای عضلات دست‌ها و کتف محسوب می‌شود. چنگال‌ها همچنین وسیله‌ای برای ارتباط بین گرربه‌ای محسوب می شوند زیرا با خارج کردن چنگال ها خروج فرومون‌های موجود در غدد بین انگشتی تسهیل می‌یابد. به همین دلیل با اسکرچ کردن وسیله‌ای این فرومون‌های خارج شده در تایین قلمرو گربه ایفای نقش می‌کنند. همچنین چنگال‌ها در دفاع نقش بسزایی دارد در نتیجه مراقبت از چنگال‌ها برای گربه‌ها بسیار حائز اهمیت است. گربه‌ها علاقه متفاوتی در اسکرچ کردن وسایل دارند بعضی‌ها از نمد خوششان می آید بعضی‌ها از چوب بعضی‌ها از فرش و … . همچنین گربه‌‌ها با الگوهای متفاوتی اسکرچ می کنند رخی علاقه به اسرچ افقی و بعضی عمودی دارند.

راه های مقابله با اسکرچ کردن گربه‌ها چیست؟

  1. بهتر است علاقه گربه‌مان را بشناسیم و مثلا اگر به اسکرچ کردن نمد علاقه دارد تکه‌ای نمد در جای مناسب (عمدتا نزدیک مکان خواب و یا قلمرو گربه) بگذاریم تا فقط آن را اسکرچ کنند. در یک مطالعه دیده شده بچه گربه‌ها به اسکرچرهای S شکل علاقه بیشتری نشان می دهند نسبت به اسکرچر های مستطیلی یا مثلتی و …
  2. می توان از سنبل‌الطیب استفاده کرد و روی وسایلی که مایل به اسکرچ کردن هستید بریزبد تا گربه از آن وسایل خوشش بیاید و بیشتر به آن توجه کند در نتیجه احتمال استفاده از آن بیشتر می شود.
  3. در تربیت گربه‌ها باید از تنبیه و دعوا کردن بپرهیزیم و در عوض از تشویق استفاده کنیم. در صورتیکه گربه محل مناسب مخصوص به خود را اسکرچ کند آن را تشویق کنید تا متوجه شود کار خوبی انجام داده است.
  4. در صورتیکه گربه محل ناکناسبی را اسکرچ کرد با ایجاد صدا و یا با عرضه وسیله دیگر سعی در پرت کردن حواس حیوان کنید.
  5. گرفتن منظم ناخن‌ها باعث می شود آسیب کمتری ناشی از اسکرچ به وسایل وارد شود.
  6. استفاده از سرپوش ناخن برای گربه‌ها از جنس پلاستیک که بافت نرمی دارد و بای دبه طور ماهانه تعویض گردند. برای مشاهده انواع این سرپوش‌ها می توانید به سایت com سر بزنید.
  7. امروزه از محصولات جلوگیری کننده از اسکرچ کردن گربه استفاده می کند که این محصولات با 2 مکانیسم مختلف می توانند ایفای نقش کنند.

دسته اول محصولات بر پایه فرومون هستند: این محصولات با پراکنده کردن مواد شیمیایی مشابه موجود در فرومون ها غدد بین انگشتی  باعث کاهش استرس حیوان شده و همچنین باعث کاهش نیاز یه اسکرچ کردن به منظور تعیین قلمرو می شوند. در یک مطالعه نشان داده شده است که این محصولات می توانند در 74% موارد تاثیرگذار باشند.

دسته دوم محصولات شامل موادی هستند که گربه از آن بیزار است و باعث دور شدن گربه از آن وسیله می شود. از مواد استفاده شده در این محصولات می توان به روغن رزماری، روغن دارچین چینی و روغن علف لیمو  اشاره کرد. (1, 2)

منابع

  1. Beck A, De Jaeger X, Collin J, Tynes V. Effect of a synthetic feline pheromone for managing unwanted scratching. Int J Appl Res Vet Med. 2018;16:13-27.
  2. DePorter TL, Elzerman AL. Common feline problem behaviors: destructive scratching. Journal of feline medicine and surgery. 2019;21(3):235-43.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها